Communiceren: RTL conceptpresentaties maken







Gedragsindicator: Communiceren
Bewijsstuk bij deze indicator: Conceptpresentatie RTL Nederland voor Talpa
Competentie: Ondernemen en publishing
Datum van de situatie: 02-02-2014


 
S Situatie
Tijdens mijn stage bij RTL Nederland heb ik presentaties ontworpen voor nieuwe concepten voor televisieformats. Hierbij werkte ik nauw samen met de senior creative en de vormgever van RTL Concepts en RTL Productions om de ideeën zo goed mogelijk visueel weer te geven. Ik vroeg vaak om feedback om het concept naar de wensen en behoeften van de opdrachtgevers te visualiseren. De uitdaging was om het concept zó weer te geven, dat iedereen het begreep en het in de tone of voice van het desbetreffende idee paste dat de opdrachtgevers in hun hoofd hadden. Het lastige aan deze situatie was dat ik meteen vanaf het begin af aan veel feedback moest vragen over mijn werk, dat vond ik lastig omdat ik net nieuw was binnen het bedrijf en bovendien minder makkelijk op mensen afstapte dan tegenwoordig.


T Taak
Het was mijn taak om de conceptpresentaties te maken in PowerPoint of Keynote, er werd van mij verwacht dat ik telkens om feedback vroeg om het concept zo goed mogelijk op de klant af te stemmen. De opdrachten kreeg ik van Ralph de Beurs (projectleider en creative van RTL Productions), en de feedback moest ik vragen aan Mario Servedidio (senior creative bij RTL Concepts). Ik werkte in mijn eentje aan de opdracht. Het was mijn doel om uiteindelijk de conceptpresentaties dusdanig in elkaar te zetten met een perfect gevisualiseerd concept als resultaat. Dit lukte met behulp van de feedback van mijn collega's.


A Activiteiten
De activiteit die ik heb ondernomen om deze gedragsindicator te volbrengen is het constant communiceren met de opdrachtgever. Elke keer als ik een verandering had gemaakt in de presentatie of een nieuw idee had vroeg ik eerst aan mijn collega’s of het wel zo’n goed idee was. Ik deed dat om tijd te besparen, anders was ik ergens mee bezig dat ze toch niet zouden gebruiken. Dat deed ik tevens om het concept zo duidelijk en mooi mogelijk te visualiseren, zodat de klant het concept zou kopen. De feedback vroeg ik mondeling aan Mario en Ralph, zodat ze meteen mee konden kijken op mijn computerscherm en ik daarna de feedback kon verwerken. Soms voelde het alsof ik te veel aan mijn collega’s vroeg, maar ze vertelden mij dat ik best nog wat meer had kunnen vragen en laten zien. Daardoor wist ik dat ik bij mijn volgende stages en banen in mijn leven niet meer onzeker hoef te zijn over het stellen van vragen. Hoe meer ik communiceer met mijn collega’s hoe beter. Tijdens mijn stage heb ik mijn ideeën en standpunten ook zo goed mogelijk beargumenteerd. Als een vormgever of projectleider het niet eens was met mijn werkwijze of idee dan vertelde ik waarom ik daar voor gekozen had. Dan werd goed duidelijk waarom het wel of niet een goed idee was en soms heb ik de vormgevers en projectleiders daarmee overtuigd. Ook als mijn idee of werkwijze juist erg goed werd bevonden heb ik de reden waarom ik ervoor koos zo goed mogelijk uitgelegd. Ik ben achter mijn sterke en zwakke punten gekomen door veel feedback te vragen aan mijn opdrachtgevers en de andere vormgevers. Aan het begin was mijn zwakke punt vooral dat ik de vormgeving niet goed wist aan te passen binnen de richtlijnen van RTL, maar naarmate ik het vaker deed en meer vroeg kwam ik er achter hoe ik de vormgeving perfect kon aanpassen binnen de wensen van RTL en de behoeften van de klant. Dit zwakke punt heb ik dus uiteindelijk omgezet in een sterk punt.

R Resultaat
Het resultaat dat mijn inspanningen heeft opgeleverd is dat het concept dat ik heb vormgegeven uiteindelijk is verkocht aan Talpa. Het programma waar ik de presentatie voor heb gemaakt komt daadwerkelijk op TV. Ralph de Beurs vertelde tijdens mijn eindbeoordeling dat ik ontzettend gegroeid was in het stellen van vragen en het laten zien van mijn werk voor feedback. Maar dat het programma verkocht is, is natuurlijk het beste dat ik tijdens mijn stage kon meemaken, het bedrijf en mijn studieloopbaanbegeleider waren daarom ook erg trots op mij. De stage heb ik afgesloten met een 8, en dat komt mede door deze desbetreffende presentatie die ik heb gemaakt en de vragen die ik daarbij heb gesteld.


R Reflectie
Ik kijk met veel trots terug op mijn werkwijze. Ik vond het aan het begin best lastig om zoveel feedback te vragen, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het juist wordt gewaardeerd. Wat ik de volgende keer bij een stage anders zou doen is dat ik meteen veel vragen zou durven te stellen. Bij deze eerste stage was ik nog bang dat ze zouden denken dat ik weinig wist. Maar een stage is om van te leren en daarom heb ik bij mijn tweede stage bij Women’s Health vanaf het begin af aan veel vragen gesteld, waardoor het bedrijf uiteindelijk ook veel meer aan mij had en ik meer geleerd heb. Dit is wat deze situatie heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van deze competentie. Ook bij mijn banen in de toekomst zal ik mij veel meer open durven te stellen voor wat betreft de interne communicatie.

Related Articles