Resultaatgerichtheid: fotoshoot Women's Health




Gedragsindicator: Resultaatgerichtheid
Bewijsstuk bij deze indicator: fotografie in het magazine Women's Health
Competentie: Ondernemen en Publishing
Datum van de situatie: 28-01-2017


 
S Situatie
Tijdens mijn stage bij Women’s Health heb ik een fotoshoot voor het magazine bedacht en geproduceerd. Editor Chief, Annette Lavrijsen, kwam naar mij toe met deze opdracht. Ik greep deze kans met beiden handen aan want het was mijn droom om te fotograferen voor een magazine, en daarom koos ik voor een resultaatgerichte aanpak. Mijn foto's moesten en zouden in het magazine verschijnen.
De shoot moest gaan over de circussport: Aerial Silk. Het was belangrijk om mijn tijd goed in te delen want de uitdaging was om binnen twee weken de hele shoot te plannen. Ik moest bepalen welke zaken prioriteit hadden bij het regelen van het project en ik moest mijn beschikbare tijd efficiënt over de taken verdelen.


T Taak
Het was mijn taak om de gehele shoot te produceren. Er werd van mij verwacht dat ik dit op professionele wijze binnen twee weken deed. Ik moest de modellen, de locatie, de kleding, de fotografieapparatuur, de assistentes en de catering verzorgen. Maar natuurlijk ook de fotografie op de dag van de shoot. Ik kreeg deze opdracht tijdens mijn stage bij Women’s Health. De andere stagiaire kreeg de taak om er een artikel bij te schrijven, zodat de hele productie in het magazine kon komen. De fotografie kwam geheel op mij aan en het was dus best een stressvolle taak. Ik ben er echter wel rustig mee omgegaan omdat ik een goede planning heb gemaakt, zodat ik alle prioriteiten voorop kon stellen en de wat minder belangrijke dingen op het laatst nog kon regelen. Het was mijn doel om de fotoshoot tot in de puntjes uit te werken zodat de fotografie sowieso gepubliceerd zou worden in het magazine. Als de foto's niet naar wens zouden zijn van de opdrachtgever dan zou er een ander artikel in de plaats worden gepubliceerd, maar ik deed er dus alles voor om dat niet te laten gebeuren.


A Activiteiten
Ik begon met het maken van een planning om binnen de tijd die ik kreeg voor het regelen van de shoot alles perfect te laten verlopen. De eerste prioriteit voor het regelen van de shoot waren de modellen. Dat ben ik eerst gaan doen omdat ik daarna pas voor een locatie kon gaan kijken, de modellen moesten wel beschikbaar zijn. Omdat er niet veel mensen in Nederland zijn die aan Aerial Silk doen, was dit als eerste van belang. Ik ben op een collega bij Women’s Health afgestapt, waarvan ik wist dat ze aan Aerial Silk doet, om te vragen of ze model wilde zijn voor de shoot. En dat wilde ze maar al te graag. Zij bracht mij in contact met andere mensen die deze sport beoefenen en zo had ik al snel mijn tweede model gevonden. Ik vroeg direct hun maten op zodat ik al kon gaan kijken naar de kleding voor de shoot. Vervolgens was de locatie het belangrijkste, ik wist de data waarop de modellen beschikbaar waren (slechts een paar opties in verband met de korte termijn), en daarop heb ik de keuze van de locatie gebaseerd. Ik ben een paar locaties afgegaan, waaronder Het Gymlokaal in Amsterdam West en Amsterdam Roest in Amsterdam Oost. Uiteindelijk had Amsterdam Roest de beste mogelijkheden om de doeken op te hangen die je voor Aerial Silk nodig hebt. Toen de locatie eenmaal vast stond ben ik een aantal PR bureaus afgegaan om kleding voor de shoot te lenen. Dit verliep erg soepel. Op de dag van de shoot heb ik tevens voor de (gezonde) catering zorg gedragen. Voordat de shoot begon heb ik voorwaarden voor mezelf opgesteld waar de foto's aan moesten voldoen, zodat ik er van uit kon gaan dat het eindresultaat goed genoeg zou zijn voor het magazine. Ik ben in gesprek gegaan met de vormgever van het magazine om deze voorwaarden te bepalen. Het was bijvoorbeeld belangrijk dat het formaat groot genoeg zou zijn om de kwaliteit te waarborgen, dat de modellen met professionele houdingen uit de sport op de foto zouden staan en dat de modellen bij een horizontale foto niet in het midden zouden staan. Dit om te voorkomen dat in het magazine de modellen net in de vouw getoond worden. Voorafgaand aan de fotoshoot heb ik een Callsheet gemaakt met de namen en telefoonnummers van iedereen die aanwezig moest zijn, deze heb ik rond gemaild zodat iedereen precies wist wat er van haar verwacht werd. Dat heb ik gedaan om te voorkomen dat bijvoorbeeld de modellen te laat kwamen en noodzakelijke spullen vergaten.


R Resultaat
Het resultaat van de shoot was boven verwachting. Ik heb twee spreads (vier pagina’s) gekregen in het Women's Health magazine om de fotografie te tonen. Ik kreeg veel complimenten van het team van Women’s Health en ook de Editor Chief (de belangrijkste persoon die over het magazine gaat), was zeer enthousiast. Normaliter doet het magazine niet veel eigen shoots, dus ze stonden er van te kijken dat een stagiaire dit voor elkaar heeft gekregen. Ik kijk terug op deze situatie met veel trots, iedere dag neem ik een kijkje in het magazine en dan word ik weer helemaal blij als ik mijn foto’s zie. Ik heb deze prestatie kunnen behalen door resultaatgericht te werk te gaan. Ik ging door totdat het resultaat behaald was, ik keek namelijk tijdens het shooten vaak de foto's terug op mijn laptop om te zien of de kwaliteit voldeed aan de eisen van het magazine en of alle poses wel professioneel genoeg op de foto waren gezet. Ook stuurde ik tussendoor foto's naar de Editor Chief voor feedback. Pas toen ik er zeker van was dat ik foto's had geschoten die mooi genoeg zijn voor in het magazine beëindigde ik de shoot. Het was voor de modellen aan het einde wat minder plezierig, het was namelijk een koude dag en in de loods was geen verwarming. Maar toch heb ik de modellen enthousiast weten te houden om door te gaan tot ik alles perfect op de foto had.


R Reflectie
Ik ben super trots op het eindresultaat. Mijn doel van de stage was om te fotograferen voor het magazine, en dat is mij gelukt! Er kwam veel stress bij kijken omdat het op zo'n korte termijn allemaal geregeld moest worden, maar daardoor ben ik extra blij met het resultaat. Ik wist de stress het hoofd te bieden door het maken van een goede planning en door hard door te werken. Ik wist niet dat ik het in me had om een hele fotoshoot te produceren en verzorgen. Deze situatie heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van deze competentie omdat ik tijdens het hele proces bezig was met voorbereidingen om tot een zo goed mogelijk eindresultaat te komen. Wat ik de volgende keer wel anders zou doen is goed overleggen over hoeveel tijd ik in een opdracht kan steken, tussendoor moest ik namelijk voor de website van Women’s Health ook nog artikelen schrijven, als ik eerder een gesprek was aangegaan met de hoofdredacteur zou ik misschien meer tijd gekregen hebben om de shoot nog beter te plannen. Wat ik hetzelfde zou doen is met beide handen een grote opdracht als deze aangrijpen, ik had nooit gedacht dat ik in mijn eentje een grote fotoshoot voor een magazine zou kunnen regelen, maar ik heb het toch maar even gedaan.

Related Articles